Sunday, May 1, 2011

Si Lembu Yang Buta Warna


Info yang nak aku kongsikan bersama hari ni ialah pasal lembu.  Kita seringkali kaitkan warna merah dengan lembu yang berang.  Ini kerana, dari dulu lg kita di dedah dengan cerita bahawa lembu tk boleh tengok warna merah, sbb kalo si lembu tu nampak warna merah, dia akan kejar kita. Semua tu karut sbb aku baru dpt info yg lembu sebenarnya buta warna.  Info ni aku dpt dari bacaan akhbar Sinar Harian baru2 ni.  Kejadian lembu berang dan mengejar orang adalah bukan kerana warna merah, tetapi lembu akan berang jika ada aje kain yang dikibarkan di depannya.  Ia seolah2 mencabar kesabaran lembu tu.  Tk kisah lah warna ape skali pun kain tu, yg pasti jangan sesekali cuba mencabarnya. 

p/s:  pertama kali makan daging lembu baru lepas sembelih masak singgang kalo tk silap 6 thn lepas di kg suami.  masa tu baru2 kawin lg... mmg sedap. next aku akan masukkan entry pasal singgang daging pulak

Zamrud untuk si Mei

Salam.  Ape kabor semua? Mungkin tak terlewat untuk aku ucapkan Selamat Hari Pekerja kpd semua warga Malaysia yg bkerja maupun yg buat2 sibuk kononnyer banyak keje. Ape pun, bertuah la kita sbb kerajaan satu dunia mengiktirafkan 1 Mei setiap tahun sbg hari pekerja. Secara tk langsung pun, hari ni jugak, secara rasminya kita mengjenguk ke bln Mei, bln yg sesuai dengan permata Zamrud. 


So, sape2 yg ade koleksi perhiasan diri menggunakan batu zamrud tu, boleh la pakai sepanjang bulan ni.  

p/s:  teringat zaman skolah menengah dulu, zamrud salah satu nama rumah sukan skolah aku dulu..